MASYARAKAT MALAYSIA KETURUNAN SIAM
Asal-usul Orang Siam Secara Ringkas
Semua penulis yang diketemui mengatakan bahawa orang Siam berasal dari
kawasan Asia Tengah yang membentuk Negara Mongolia dan Cina hari ini.
Phrarajphongsawadarn oleh Phrarajhatlekha (TB 2455 : TM 1912) dan
Phongsawadarnchatthai oleh Phra Boriharnthepthani (TB 2511 : TM 1968) dan
Sejarah Asia Tenggara (1971) oleh D.G.E. Halll sepakat mengisahkan perihal
tanah asal orang Siam di Asia Tengah. Dipercayai bahawa sekitar 7,000 tahun
dahulu mereka mendiami kawasan pergunungan Altai (Mongolia) dan sekitar 2,500
tahun kemudian berkembang hijrah ke selatan yang lebih subur dan membina
penempatan kekal di lembangan sungai Hoang Ho dan Yang Tze Kiang kerana
selain sebagai penternak nomad, mereka juga petani berkebolehan. Penempatan
kekal telah mewujudkan puluhan negara kota orang-orang Siam seperti Sze Chuan,
Cheong Tu, Hu Pe, Hu Nan, Auhui di wilayah Sze Chuan dan Kwong Chao di
negara China hari ini.
Sama ada disebabkan bilangan penduduk semakin ramai atau pergolakan sesama
sendiri dan tekanan orang cina dalam rentetan sejarah yang panjang, orang Siam
mulai bergerak turun ke selatan dari penempatan besar di Chungking.
Orang Cina sebelum ini hidup secara nomad mulai membina kekuasaan dan
menekan pengaruh ke atas orang Siam. Pada beberapa peringkat dengan diketuai
oleh raja-raja mereka, orang Siam dapat mempertahankan diri dan memperlahankan
penghijrahan mereka ke Selatan. Orang Cina, menggelar nama kerajaan mereka
sebagai 'Syamkok' atau Ailao. Dari nama ini barangkali kita mengenali orang Siam
atau Lao.
Sekitar TM 757, Kerajaan Siam Nanchao di wilayah Yunan, selatan China telah
wujud sebagai sebuah empayar yang luas hingga ke Shan dan hulu sungai Irrawadi.
Sedang lembah Menam Chao Phraya masih di bawah pengaruh Khmer mulai
dida1angi oleh beberapa gerombolan Siam dari Muang Se, Tong King dan Annam.
Mereka berhijrah ke lembangan Mekong dan menjadi penduduk tetap Angkor Wat.
Pada abad-abad seterusnya, lembangan sungai Ping, Wang, Yom, dan Nan mulai
menerima pendudukkan Siam. Beberapa kerajaan kecil yang merdeka wujud dan
Phayao, salah sebuah wilayah di Thailand hari ini telah wujud semenjak TM 1096,
diikuti dengan negeri kota di Chiengrai, Chiengsen, Chiengmai (Empayar Lannathai),
Sua (Luang Prabang) dan lain-lain.
Penaklukan ke atas Nanchao oleh Kublai Khan (TM 1253) telah merubah taburan
penempatan orang Siam di kerajaan kecil di Selatan. Sukhothai (wujud sejak TM
1238) dan Luang Prabang di lembah sungai U mulai berkembang membentuk
empayar Lanchang (TM 1353), walaupun akhirnya Sukhothai lebih dikenali.
Kehancuran Nancao turut mengecilkan perkembangan kerajaan Siam Ahom di
Assam (India) tetapi menyemarakkan perkembangan mereka di Sipsong Panna dan
Sipsong Chuthai.
Sukhothai dianggap mencapai zaman keemasan semasa pemerintah Rama
Khamheng (TM 1283 - 1317) dan orang Siam mengingatinya sebagai pengasas
huruf tulisan bangsa ini. Perluasan empayar Sukhothai dipercayai hingga ke Hujung
Tanah (Johor - Singapura) walaupun tidak ada bukti kukuh. Namun begitu, kerajaan
Lavo, Khamphenghet hingga ke Chaiya (piung Srivijaya) dan Ligor di Segenting Kra
dianggap sebagai sebahagian daripada empayar tersebut.
2
Sewaktu Sukhothai meniti zaman kemerosotan, raja U Thong (nama kerajaan)
membina kota baru 'Dvaravati Sri Ayudhya' di sebuah pulau di sungai Chao Phraya.
Di sebelah Luong Prabang pula, Fa Ngum berusaha membina empayar Sejuta
Gajah (Lan Cang) (TM 1353).
Empayar Siam Ayudhya (TM 1350 - TM 1767)
Kota Ayudhya berkembang pesat dan mulai dikenali sebagai 'Kota Siam' di kalangan
sekitar dan Barat. Pengaruhnya jauh ke selatan mengambil alih peranan Sukhothai,
kerajaan Siam di Perak (Gangga Negara), Johor (Khlangkeo) dan Pahang
(Inderapura) tentulah mempunyai kaitan rapat dengan Ayudhya.
Sejarah Melayu (TM 1612) karangan Tun Seri Lanang menyebut bahawa negeri
Genggayu (Khlangkeo) dibina olah orang Siam asli terletak di hulu sungai Johor.
Kotanya diperbuat daripada batu hitam dan pemerintahnya, Raja Chulan sebagai
raja besar, ‘segala raja di sebelah timur ini bolah dikatakan kesemuanya takluk
kepada baginda’. Kerajaan Siam Gangga Negara dan Khlangkeo telah ditakluki oleh
Raja Benua Hindi dan kerajaannya di Pahang telah ditewaskan oleh Melaka dan
rajanya, Maharaja Dewa Sura menjadi tawanan. Walaupun gagal memberikan tarikh
sebagai suatu fakta sejarah, Tun Seri Lanang menegaskan bahawa Ganggayu ialah
negeri Siam asli dan kotanya masih wujud semasa beliau menyiapkan buku
tersebut.
Buku undang-undang Siam Kot Monthienraban (TM 1360) menyebut satu negeri
Kota sebagai kerajaan taklukan Siam, dikenali sebagai Wurawari terletak di Johor
Tua Ganggayu/ Khlangkeo. Para pengkaji sejarah hanya berbeza pendapat tentang
nama kerajaan tersebut tetapi tidak menafikan tentang kewujudan kerajaan Siam
asli di Johor. Ini membuktikan bahawa orang Siam telah lama berada di
Semenanjung Tanah Melayu, menjalani kehidupan berkerajaan secara aman dan
perang dengan pihak lain, terutama Melaka yang kian muncul sebagai kuasa baru.
Kehidupan mereka juga bercampur baur dengan Melayu lain seperti Patani,
Kelantan, Kedah dan lain-lain sama ada di bawah pengaruh Ayudhya atau tidak.
Zaman Bangkok (TM 1767 - TM 1909)
Ayudhya, kota besar dengan penduduk hampir sejuta jiwa itu telah di bumi
hanguskan oleh tentera Burma (TM 1767) itu tidak mampu di bangun semula oleh
Phya Taksin maupun Chakri (Thongduang). Dari Chanthaburi, kemudiannya
Thonburi, saki baki tentera Ayudhya melancarkan perang gerila hingga tentera
Burma berundur 10 tahun kemudian. Kejatuhan Ayudhya meninggalkan kesan amat
parah kepada Siam. Kemusnahannya dahsyat dan Siam kehilangan kuasa pusat.
Kerajaan naungan dan jajahan mula berdiri bebas. Usaha penyatuan semula oleh
Phya Taksin memakan korban bukan sedikit. Pengiktirafan ke atas karismanya dan
kecekapan menyusun strategi ketenteraan dalam siri peperangan penyatuan semula
Siam membolehkan wilayah Ayudhya yang telah mengisytiharkan kemerdekaan
atau sebagai kerajaan pusat ganti Ayudhya ditewaskan satu persatu; Negeri Fang di
Utara, Phimai di Karat don Nakhon Si Thammarat di Selatan.
Siam di Semenanjung Tanah Melayu
Kerajaan Siam zaman Rattanakosin (Bangkok) memperlihatkan pengaruh lebih jelas
ke atas negeri Melayu di Selatan: Pattani, Kelantan, Kedah, Perlis dan Terengganu.
Penghantaran bunga emas, setiap dua atau tiga tahun sekali ke Bangkok sebagai
3
tanda persahabatan dan kesetiaan. Bahkan perlantikan seseorang raja di negeri
tersebut (kecuali Terengganu) harus disahkan oleh 'Maharaja Benua Siam'. Surat
pengesahan dengan gelaran tertentu bersama alat kebesaran lain akan diberikan
oleh Bangkok. Contohnya, setiap raja/ Sultan Kedah akan bergelar Phya
Rithisongkramramphakdi Sri Sultan Kedah Ratnarathmunintrasurinthra Wiwongsa,
Phya Saiburi dan Raja Perlis pula Phya Visedsongkram Ramwillismara Phya Polis.
Sultan Kelantan sebagai Phya Phipidphakdi Sri Sultan Phya Kalantan.
Terdapat beberapa pegawai Siam ditempatkan di beberapa negeri tersebut dan bagi
rakyat jelata Siam, negeri-negeri Melayu ini adalah negeri mereka juga. Mereka
datang dalam bentuk kumpulan petani mencari kawasan subur untuk menetap dan
diterokai sebagai kawasan pertanian. Sebagai rakyat biasa mereka tidak tertarik
dengan urusan politik atau 'kerja raja-raja' walaupun kita pernah juga mendengar
beberapa penglibatan penduduk Siam ini dalam perang saudara di Kelantan.
Serangan tentera Phya Taksin ke atas Nakon Si Thammarat dua tahun selepas
Phya Nakon (Hnu) mengisytiharkan kerajaan mereka (TM 1770) memungkinkan
rakyat jelata Siam melarikan diri ke negeri Selatan dan terus menetap di sana. Hidup
di bawah perlindungan raja-raja Melayu. Ada yang mendapat sedikit sebanyak
kedudukan atau kurniaan.
Umpamanya Tok Merah Chu Ding dijadikan Ketua Siam di Besut oleh Tengku Muda,
Raja Besut (Terengganu) dengan gelaran Tok Helang Merah.
Kerajaan Siam zaman Bangkok menyaksikan tekanan perluasan kolonialisme Barat
dari segenap penjuru sempadannya. Siam mula kehilangan wilayahnya; Sipsong
Panna, Sipsong Chuthai, Siamrap, Batthabong kepada Peranchis. Kok Song di
Tenaserim, kepada Inggeris dan TM 1909, melalui Perjanjian Bangkok, Siam
menyerahkan Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu kepada Inggeris. Namun
rakyat jelata Siam terus menetap di negeri naungan British ini walaupun ada cerita
lisan mengatakan hampir semua keluarga Siam di Bukit Tempurong, Besut pulang
ke wilayah Narathiwat, antara TM 1912 – 1915.
Masyarakat Siam Malaysia Hari Ini
Dewan Negara yang bersidang pada 3 Disember 2001 dimaklumkan bahawa
terdapat seramai 50,211 orang penduduk keturunan Siam di negara ini. 38,353
orang merupakan warganegara Malaysia dan Laporan Banci Penduduk dan
Perumahan (1991) mendapati jumlahnya 36,184 orang .
Dari laporan tersebut didapati orang Siam mendiami negeri bersempadan dengan
Thailand, iaitu Kedah, Kelantan, Perlis dan Perak. Pulau Pinang walaupun agak jauh
sedikit tetapi kedudukannya sebagai zon perindustrian menarik minat penghijrahan
mereka di samping terdapat penduduk Siam yang tetap, sama ada dari Kedah atau
Thailand.
Secara umumnya mereka merupakan penduduk luar bandar, terutama di daerah
Pendang, Baling, Padang Terap, Kubang Pasu dan Sik (Kedah), Tumpat dan Pasir
Mas (Kelantan) serta Pengkalan Hulu (Perak).
Kehidupan budayanya tidak banyak berbeza dengan saudara mara di Thailand
(Selatan). Hampir keseluruhannya beragama Buddha, dilambangkan oleh biara
(wat) dan para bikkhunya yang memakai jubah serba kuning dengan kepala
digondolkan sebagaimana bikkhu pertamanya; Putera Sidharthak, pengasas agama
4
ini dari Kabilavasthu (India-Nepal). Bangunan wat yang unik dengan ukiran seni
tampak Siam merupakan satu citra/ imej tersendiri. Rupa bentuk ini perlu terus
dipelihara dengan beberapa penyesuaian, mungkin reka bentuk tempatan, tulisan
rumi dan bahasa Melayu.
Dari aspek 'pelancongan - budaya' (cultural tourism) orang Siam boleh dikenali
daripada dialek bahasa (dialek Thai Ligor atau Che' He), pakaian, seni
persembahan, beberapa simbol di sekitar kawasan kediaman - 'Kathiau' perkuburan
atau 'bua', perayaan dan amalan adat.
Seni persembahan yang masih diwarisi ialah menora, wayang gedek (nang talung),
ram klongjau dan ramvong. Seni ini sering diperagakan sempena perayaan atau
pesta tertentu - Loy Krathong, perasmian bangunan tertentu di wat-wat, sambutan
kepada para tetamu/ pembesar, majlis perkahwinan atau di perayaan tahun baru;
"Songkran".
Pada kesempatan kali ini, eloklah diperkenalkan dengan satu sahaja warisan
budaya masyarakat Siam; Songkran.
DONGENG SONGKRAN
(Berdasarkan catatan batu bersurat di Wat Phrachetuphun).
Perkataan 'Songkran' bermakna 'berubah tempat' atau 'beralih'. Ini merujuk kepada
peralihan paksi matahari ke arah kelompok 'bintang biri-biri' sebagai permulaan
tahun baru. Melibatkan tiga hari-hari pertama; matahari memasuki kawasan bintang
biri-biri, hari kedua; hari 'Nau' dan hari ketiga; permulaan tahun saka. Jika
disesuaikan dengan tahun Masehi akan jatuh pada 13-15 April setiap tahun.
Dongeng dimulakan dengan seorang pemuda bernama Thammabalkumara, anak
nazar seorang hartawan. Pemuda ini merupakan pendeta terpintar dan banyak
menabur bakti sehingga dicemburui oleh dewata Thaukabilabrahma yang
mencabarnya menyelesaikan satu teka teki;
1 . Waktu pagi - serinya di mana?
2. Waktu tengah hari - serinya di mana?
3. Waktu petang - serinya di mana?
Pertaruhan ialah kepala masing-masing dan tempohnya cuma 7 hari.
Enam hari sudah berlalu, pendeta muda masih gagal mencari jawapannya tetapi
sayangkan nyawa dan tidak bersedia dipenggal. Jalan keluar, melarikan diri. Tertidur
di bawah teduhan pokok kelapa laut (tal/tar). Di atas dahan, sepasang helang
sedang bicara tentang nikmatnya daging manusia muda yang bakal dibunuh besok.
Helang jantan memberi jawapan teka-teki tersebut apabila didesak oleh isterinya
dan keesokannya, dengan penuh yakin di hadapan dewa tersebut,
Thammabalkumara menegaskan bahawa:
1. Waktu pagi - seri di muka (basuh muka)
2. Waktu tengah hari - seri di dada (basahkan dada)
3. Waktu petang - seri di kaki (basuh kaki sebelum tidur)
Thaukabilabrahma mengerat lehernya sendiri di suatu meru dan disemadikan di
Bukit Krailand pada hari pertama "Songkran" (Maha Songkran). Meninggalkan tujuh
orang puterinya di keinderaan. Genap 365 hari salah seorang puterinya akan turun
5
ke dunia secara bergilir untuk mengunjungi pusaranya - bawa bersama pengiring,
peralatan sembahyang dan makanan.
Masyarakat Siam percaya bahawa tujuh puteri tersebut turun bergilir secara tetap,
bersama kenderaan dan ramalan kejadian tertentu di dunia. Maha Songkran (13
April) yang melibatkan hari, puteri dan sebagainya.
Siri Neng Buah
Jabatan Warisan Negara
Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Malaysia. (KeKKWa)
No comments:
Post a Comment